تعزیه داران محبان الزهرا(س)-شهرری.میدان نماز
متفاوت ترین هیئت برگزار کننده آیین شبیه خوانی در ایران

 

هیئت تعزیه داران محبان الزهرا(س) در سال 1374 به  مدیریت استاد حسین فرخ رو توسط زنده یاد حاج علی اصغر ملاعلی پایه گذاری شد . مرحوم ملاعلی طبقه زیر زمین منزل خود را به عنوان حسینیه هیئت وقف نمود و محل اجرای هیئت نیز در شهرک گلها جنب اداره اوقاف و امور خیریه سابق قرار گرفت .اعضای هیئت در بدو تاسیس به حد اکثر 10 الی 15 نفر میرسید . اما امروز تعداد اعضا به حداقل 60نفر میرسد و این چیزی نیست جز لطف حضرت باری تعالی .

هیئت تعزیه داران به اجرای تعزیه در مکان ثابت اکتفا نکرد بلکه در این سالها  مبادرت به اجرای تعزیه در سازمانها ، شهرها ، دانشگاه ها ، هیئت ها ، ارگانها ، امامزاده ها و مدارس مختلف  نمود .

از سال 1385 هیئت تعزیه داران محبان الزهرا (س) اقدام به ایجاد سبک جدیدی در حوزه اجرای شبیه خوانی در ایران نمود و آن : استفاده از جلوه های نوری و صوتی و ویژه میدانی بود . هدف از اجرای این سبک نزدیک تر شدن به احادیث و حزن بیشترمستمعین باتوجه به روایات سند دار منقول ، بوده است .

بعضی از گروه های تعزیه خوانی این اقدام هیئت تعزیه داران محبان الزهرا(س) را نپسندیده و معتقدند که تعزیه باید به همان شکل سنتی خود اجرا شود .

اما به لطف آقا امام حسین (ع)از تاریخ اجرای این سبک در هیئت تا به امروز حتی یک موردانتقاد در خصوص این امر به مدیر هیئت گزارش نگردیده بلکه با استقبالی خیلی خوب از سوی بینندگان و مستمعین در تمامی مکانهایی که اقدام به اجرا داشته ، گردیده است.

در خصوص اعضا

در هیئت تعزیه داران هر عضو دارای شرح وظایف می باشد که در مطالب آتی چارت سازمانی هیئت را جهت استحضار به حضورتان معرفی مینماییم .

هیئت در خصوص لوازم و تجهیزات کاملا خود کفابوده و تمامی لوازم از محل نزورات و کمکهای مردمی تامین گردیده است و ریالی از آن تحت هیچ شرایطی غیر از نیازهای خود هیئت در جای دیگری مصرف نمی شود .

جهت استحضار به اطلاع می رسانیم که تمامی اعضا یا دانش آموز یا دانشجو یا کارمند ودارای شغل مستقل بوده  و خدایی ناکرده ازدرآمدهای هیئت هیچ گونه سودی نمی برند.

در پایان خدای بزرگ را به خاطر لطفی چون توفیق برپایی مجلس عزای سالار شهیدان شاکر بوده واز حضرت باری تعالی شفاعت حضرتش در قیامت راخواستاریم . انشا الله

 


نوشته شده در تاريخ برچسب:درباره هیئت, توسط تعزیه داران

 

آنچه امروزه به عنوان آیین «تعزیه» در کشور شناخته می شود، در حقیقت شکلی نمایشی است که در دوره ناصرالدین شاه (1313 : 1264 هجری قمری) به اوج شکوفایی و تکامل رسید
 «تکیه دولت» به عنوان بزرگ ترین نماد تماشاخانه اختصاصی، برای اجرای نمایش های تعزیه در این دوران ساخته شد و «معین البکاهای» مشهور و نسخه نویسان بزرگ تعزیه همگی در این زمان زندگی می کردند
 هرچند ادله و شواهد تاریخی نشان می دهد که پادشاهان قاجار صرفاً بدان جهت از تعزیه حمایت می کردند که بر ظاهر معتقد بودن خود، نقابی داشته باشند و در حقیقت چنین نحوه حمایتی از این هنر آیینی در آن زمان بیشتر شکل عوام فریبانه داشت و اگر شکوه تعزیه را نیز در آن دوران شاهد هستیم، این امر بیشتر مدلول وجود هنرمندان و بزرگانی است که خالصانه دل در گرو عشق به خاندان عصمت و طهارت(علیهم السلام) داشتند و برای روشنگری مردم، از این هنر به بهترین نحو ممکن بهره می بردند
 روی کار آمدن «رضاشاه»، به سبب کینه وی از رشد نگاه اسلامی در جامعه، انواع محدودیت ها در اجرای برنامه های مذهبی به ویژه برپایی تعزیه های حسینی در جامعه اعمال شد و این امر موجب شد تا این هنر آیینی و ریشه دار، کم کم به سمت افول حرکت کند و فقط به صورت پنهانی در بازار و یا خانه های برخی مردم به حیات مخفیانه خود ادامه دهد 
اما پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، بار دیگر این هنر رونقی مجدد یافت و راه خود را از درون خانه ها به میادین و کوچه های شهر باز کرد و اکنون با حمایت های دولتی و تلاش بازماندگان عصر طلایی این هنر، قدم های جدیدی را به سوی احیا و اعتلای خود برداشته است
 
تعزيه ايراني ترين آيين نمايشي سوگ در احياي مصائب عاشورا
 تعزيه در راستاي اعتلاي شيوه هاي نمايشي ، آيين ها و خرده آيين هاي مراسم سوگ ايراني ، تاريخي به قدمت تمدن اسلامي در ايران دارد و به عقيده بسياري از كارشناسان ، اين شيوه نمايشي در حقيقت شكل تكامل يافته مراسم سوگواري دشت كربلا و سيد و سالار شهيدان ، حضرت اباعبدالله الحسين (ع) است كه از زمان وقوع اين رخداد در سال 61 هجري قمري توسط مردم و شيفتگان واقعي خاندان عصمت و طهارت (ع) و جهت زنده نگه داشتن پيامهاي اين نهضت آغاز شد و در سير تطور خود طي تاريخ به آن شكلي به اجرا رسيد كه اكنون از آن به نام تعزيه ياد مي شود هر چند بخشي ديگر از پژوهش ها و مطالعات تاريخي در موضوع پيشينه شكل گيري اين آيين نشان ميدهد كه چنين مراثي و سوگواره هاي نمايشي ايراني ، ريشه در آيين هاي باستاني ايرانيان مانند ميترائيسم ، آيين سوگ سياووش ، و يا مراثي يادگار زريران دارد ، اما بدون شك محكم ترين اسناد دال بر شكل گيري شمايل ابتدايي آيين تعزيه به زمان ورود اسلام و تمدن ايراني باز ميگردد

نوشته شده در تاريخ برچسب: تعزیه, توسط تعزیه داران

صفحه قبل 1 صفحه بعد